zaterdag, juli 08, 2006

2005: Teaching and learning

croquet In dit hoofdstuk staat de vraag centraal hoe je een ICT-rijke (blended) leeromgeving ontwerpt die tot succesvol leren leidt.

Trends in de leeromgeving
Hoe kun je ervoor zorgen dat studenten betrokken raken bij het onderwijs? Bij het ontwerpen van het onderwijs zou je studenten kunnen betrekken. Techrangers is hiervan een mooi voorbeeld. Zorg ook dat de leefomgeving en de leeromgeving op elkaar afgestemd zijn. Zo kunnen persoonlijke en informele leeromgeving en de institutionele, formele leeromgeving in elkaar overvloeien. Het inzetten van mobiele telefoons, PDA’s, iPods en andere MP3 spelers is hiervan een voorbeeld. Piet Kommers is in zijn oratie hier ook verder op ingegaan.

Samenwerking
Samenwerken krijgt een steeds belangrijke rol. Ook in digitale leeromgeving komt een steeds groter accent op het faciliteren van samenwerkend leren te staan. Betty Collis ziet bijvoorbeeld de digitale leeromgeving als een plek die voor studenten wordt ingericht om hen te helpen bij het maken, publiceren en delen van werken zodat anderen daarop voort kunnen bouwen.
Naast het gebruik van de ELO’s kan worden gedacht aan shared workspaces, social software en digitale portfolio’s. Ook Communities of Practice zoals Groove, zoekmachines zoals Grokker en Vivisimo zijn een middel om te komen tot kennisdeling en kenniscreatie.

Middelen
Welke middelen staat de docent en student nog meer ter beschikking? In het hoofdstuk worden voorbeelden genoemd voor Virtual Reality, podcasts, mindmaps, LAMS en het ontwikkelen van online onderwijs.

Mooie voorbeelden
Voorbeelden van omgevingen waarin studenten ontdekkend en interactief leren met rijke multimediale content zijn een cursus over de geschiedenis van jazzmuziek en een cursus biologie.
Tot slot worden een paar voorbeelden besproken van digitale portfolio’s binnen het competentiegericht leren.

permalink| geplaatst door Gerard Dummer:| zaterdag, juli 08, 2006

Reacties: Een reactie posten

<< Home