maandag, juli 03, 2006

2005: Information resources, digital content and libraries


Wat komt er bij kijken op het moment dat content digitaal beschibaar wordt gesteld of wordt herbruikt? Dat is het thema van dit hoofdstuk. De rol van de bibliotheek wordt hierbij benadrukt.
Er wordt een onderscheid gemaakt tusen repositories (complete documenten beschikbaar stellen op een plek plus de metadata hiervan) en referatories (vrij toegankelijk lesmateriaal in de vorm van een link naar de plek waar deze informatie te vinden is). MIT OpenCourseWare en Merlot zijn voorbeelden van repositories, EduResources Portal en Virtual Training Suite zijn voorbeelden van referatories.

Docenten zijn terughoudend in het beschikbaar stellen van hun materiaal. Angst voor plagiaat en copyright liggen hieraan te grondslag. Voor dit laatste zijn wel Digital Content Control Systems in ontwikkeling maar hiermee wordt alleen de toegang tot de informatie geregeld. Kopiëren is hiermee nog niet voorkomen.

Bibliotheken kunnen een belangrijke rol spelen in het beschikbaar maken van content. Er moeten daarbij afspraken gemaakt worden over het inrichten van een repository, het verzamelen, structureren en beschikbaar stellen van de bronnen in verschillende vormen en formaten, specifieke services ten behoeve van het onderwijs of onderzoek en technische en juridische ondersteuning rondom het beschikbaar stellen van materiaal. Omdat de bibliotheekmedewerker van verschillende disciplines verstand moet hebben wordt ook wel gesproken over de blended librarian: informatiespecialist en onderwijstechnoloog.

Initiatieven in dit kader in Nederland die zeker in dit stukje niet mogen ontbreken zijn LOREnet, UvO en DAREnet.

permalink| geplaatst door Gerard Dummer:| maandag, juli 03, 2006

Reacties: Een reactie posten

<< Home