dinsdag, juni 27, 2006

2005: Developing the professions


In de komende dagen, zoals aangegeven, een korte terugblik op de Educause van 2005. Hierbij maak ik gebruik van de publicatie zoals die vorig jaar door de Eduguides en de deelnemers is uitgegeven. Niet om alles te herhalen. Maar om een paar opvallende zaken eruit te lichten. Vandaag Developing the Professions.

In het hoofdstuk Developing the Professions gaat het er onder andere om op welke manier professionalisering gestimuleerd kan worden. Er worden verschillende manieren genoemd:

het beschikbaar stellen van (eventueel beperkte) financiële middelen

Hier wordt als voorbeeld de Grassroots-projecten aangehaald. Verschillende hogescholen hebben ook dit jaar hier weer aan meegedaan.

het erkennen van initiatieven van docenten

Dit kan door het geldelijk belonen via Grassroots. Maar ook als voorbeeld opnemen in best practices websites. Voorbeelden van deze sites zijn de website Hannovatie van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen, AlaBaMa van de Rijksuniversiteit Groningen en Good Practices van SURF en INHOLLAND.

concurrentie tussen instellingen

Hiervan wordt aangegeven dat dit in Amerika veel explicieter gedaan wordt.

stimuleren van communicatie tussen docenten in een veilige omgeving

Dit kan gedaan worden in F2F bijeenkomsten (lunches, diners, seminar, etc) en online (communities en discussielijsten).

tevredenheid van studenten

sluit aan bij de vraag van de studenten. Zie ook verslag op de Edusite.


permalink| geplaatst door Gerard Dummer:| dinsdag, juni 27, 2006

Reacties: Een reactie posten

<< Home